jueves, 5 de agosto de 2010

Guli

ASAL USUL


Permainan guli adalah permainan tradisional melayu yang digemari oleh kanak-kanak pada masa lapang terutamanya pada zaman dahulu. Permainan guli ini juga dikenali sebagai Kelereng.Permainan guli ini dimainkan secara melontarkan guli dengan tepat mengenai sasarannya. Permainan ini biasanya dimainkan oleh kanak-kanak terutamanya kanak-kanak lelaki yang berumur antara tujuh hingga dua belas tahun. Kawasan yang paling sesuai untuk dijadikan gelanggang adalah di tempat yang teduh, tanah rata dan kawasan yang lapang.


Hal ini demikian kerana pemain mengharapkan tanah kering untuk menggali lubang. Apabila tanah becek, permainan guli tidak menyeronokkan kerana buah guli akan melengket pada tanah dan menyukarkan prosaes permainan tersebut.

Pada zaman dahulu, potongan-potongan kayu dibulatkan sebesar sebiji telur ayam untuk dijadikan sebiji guli. Selepas Perang Dunia Pertama, guli dibuat daripada bahan atau batu kapur yang diadukkan dengan simen dan sebesar ibu jari kaki. Jumlah pemain dalam permainan ini tidak melebihi lima orang.


Permainan guli digemari oleh kanak-kanak
GELANGGANG

Untuk memulakan permainan, gelanggang perlu dibuat terlebih dahulu. Yang pertama pemain perlu melukis bulatan di atas tanah berukuran garis pusat 1meter dan ditengah-tengah bulatan tersebut dilekukkan sebuah lubang sebesar 10sm, lebar dan sedalam 7sm dengan cara menghentakkan tumit kaki ke tanah. Lubang tersebut dikenali sebagai lubang induk. Seterusnya, satu garisan lurus dibina dengan jarak 3meter daripada garisan besar tersebut. Garisan ini adalah sebagai penanda mula tempat permainan.


Gelanggang guli

CARA BERMAIN

Bagi memulakan permainan ini, setiap pemain perlulah meleretkan biji guli masuk ke dalam lubang induk atau pun lubang utama. Guli yang telah masuk ke dalm lubang induk atau yang paling hampir adalah dikira sebagai pemain yang pertama yang memulakan permainan dan diikuti oleh guli-guli kedua hampir dan seterusnya.

Seterusnya, pemain pertama akan menjentik gulinya kepada semua guli yan berada di dalam kawasan bulatan agar terkeluar dari bulatan tersebut. Sekiranya jentikan tidak mengenai guli yang ada di dalam bulatan tersebut ianya dikira mati dan pemain kedua akan membuat jentikan kepada guli-guli yang ada, dan proses ini berterusan sehingga semua pemain selesai membuat jentikan ke atas guli pemain lain.

Selain itu, pemain boleh melepaskan gilirannya tetapi dengan bersyarat, iaitu pemain perlulah memasukkan guli miliknya terlebih dahulu ke dalam lubang induk. Pemain akan memastikan guli miliknya akan sentiasa berada berdekatan dengan lubang induk setiap kali jentikan dilakukan. Hal ini demikian kerana untuk memudahkan mereka mengawal pemainan tersebut.

Seterusnya, apabila tiba pertukaran giliran kepada pemain berikutnya, pemain akan mengambil alih giliran tersebut dikehendaki memasukkan guli miliknya ke dalam lubang induk terlebih dahulu sebelum boleh membuat jentikan terhadap guli pihak lawan.Sekiranya guli tersebut tidak memasuki lubang induk, tiba pula giliran pemain lain.

Di samping itu, kiraan mata berdasarkan banyaknya jumlah jentikan dibuat terhadap guli pihak lawan sehingga semua pemain selesai giliran. Terdapat dua cara dendaan yang akan dikenakan kepada pemain yang memungut jumlah mata yang paling rendah. Cara pertama ialah pemain yang kalah tersebut akan memasukkan guli miliknya ke dalam lubang induk atau lubang utama dan semua pemain akan memangkah guli tersebut. Cara yang kedua adalah dengan setip pemain perlu menjentik sekali seorang ke atas guli yang kalah itu jauh dari kawasan bulatan.


Sedang bermain guli


Bermacam-macam jenis guli

No hay comentarios.:

Publicar un comentario